22. aprill 2011

näitsik ja nooremand

Tahtsin mõlgutada mõned mõtted tänapäeva ja naisterahvaste koha pealt. Sellel asjal ei ole pointi ja sellest ei arene kardetavasti välja seisukhta, need on vaid mõned märkamised nii enese kogemustest kui nende inimeste omadest, kellega sellest räägitud on saanud.

Ma usun, et ma ei ole ainuke, kes leiab, et tänapäeva naisterahvad vanuses keskeani ja mõnel juhul sellest ylegi, saab ysna edukalt liigitada kahte peamisesse tyypi: näitsiku-neiu tyypi haldjalikumad õblukesemad tegelased ja need, kes on rohkem nagu päriselt inimesed - tiiu-talutytreke ja teised temasugused ehk emandad. Yhest tyybist teise liikumine tundub peaaegu yletamatult raske ja kyllap see on kuidagi seotud proportsioonidega, harjumustega, ainevahetusega ja veel palju muu sellisega ja sellest vaid osa on valitav.

Kahjuks (hea kyll, mõnede õnneks ehk ka, peamiselt ent siiski kahjuks, mitmekesisus oleks võit) valitseb massikultuuris, tänavapildis, kogu selles pilte ja reklaami täis sootsiumis meie ymber ainult ja ainult neiu-tyyp. See dikteerib, missugune sa peaksid olema. Sellega arvestatakse moodi luues, trende välja haududes, see vaatab vastu tõesti igaglt poolt ja igast naiselikumast stereotyybist. Mõnele vaatab ehk peeglist ka ja neil võib olla veidi lihtsam leida yhiskonna paletist roll, millesse ennast sobitada. Eriti kehtib see muidugi noorte kohta, sest vanusega kipub inimesel ikka isiksust ja oma pead juurde kasvama.

Aga mida peavad siis tegema need noored emandad? Sellele iluideaallile vastamine nõuab pidevat pingutust, kui yldse võimalik on. Nurgas salapäraselt vaikides mõjub näitsik mõtliku, salapärase, põneva ja kaugelenägelikuna, samas kui nooremand samas paigas on, ytleme ausalt, lihtsalt mõttetu pooleldi sootu inimene nurgas. Keset vestlusringi lehviv naeratus siia ja lausekatke sinna liblikas-näitsik on ikka veel põnev, ligitõmbav, kaunis, isegi kui ta on veidi liiga purjus ja naerab, hambad veidi liiga laiali. Sama tegevuse juures nooremand mõjub jällegi pigem... tyytu, valju, totra ja ebameeldivana. Näitsik tõmbab ennast kurvaks keraks kokku ja kõik ruttavad lohutama, sest ta on nii pisike ja nunnu ja maailm on ilmselgelt talle liiga teinud. Nutta löristav emand saab pigem pahakspanevaid pilke: ise nii suur ja ikka töinab! Ja kui kõik on hästi, siis omaenese iseseisvat elu edukalt juhtiv emand näib millegi iseenesestmõistetavana - ta on ju nii tugev ja iseseisev! Aga kui sellega saab hakkama näitsik, on see midagi tähelepanuväärset ja taevani kiidetavat, sest näete, naine, meie kõigele vaatamata ebavõrdses yhiskonnas!

Aga tegelikult iseloomu ei jagata ju sellele typaažile vastavalt. Kurvaks võib minna nii näitsik kui nooremand. Seltskonnahinge mängida samuti. Ainult et...

Nojah, võibolla see on kõik hala. Identifitseerides ennast tugevalt nimelt emanda-tyybiga tundub mulle muidugi, et maailm on minu ja meie vastu. Eriti, kui maailm ei ole parajasti kõige kõige sõbralikumas tujus, on kõigil teistel alati lihtsam - eemalt vaadates suuremaid hädasid ei näe. Aga see hala või hakkamasaamatus on siiras - sõltumata mu isiklikust enesehinnangust on mul ikkagi tunne, et praegusel siinsel elukorraldusel ei ole minu-meie jaoks kohta, mis laseks lisaks inimesele ka naine olla. Sest naine, eriti ja peamiselt just noor naine on tugevalt pandud võrduma näitsikuga ja normist erinev siis järelikult on midagi muud.

19 kommentaari:

Belkin ütles ...

ühesõnaga: elagu maailmarevolutsioon!

Fideelia ütles ...

Sina- ja emand? Mis mõttes? Juurde oled võtnud või? Sügisel olid ju näitsik!
Aga muidu igati ajakohane teema. "Naissaatana elu ja armastus" on romaan, kus emand laseb end näitsikuks lõigata. Soovitan.
Minu meelest pole emanda-tüüp üldse kole. Ainuke asi, mis ta võib koledaks muuta, on pidev rõhutamine, kui seksikas ta on ja seda kohe siiralt, mitte irooniliselt.

Punane Hanrahan ütles ...

Ma üritasin kah Tho-le selgeks teha, et minu silmis on ta alati näitsik olnud, ta oli väga imestunud:)

Eks see ole see inimese elu - on midagi, aga ise'i usu end seda olevat:)

"Naissaatanast" olen ma teleseriaali näinud, täitsa kobe oli seegi.

Hmm, emandatüübi seksikuse pidev rõhutamine - ma loodan, et minu kapsaaeda nende kividega harima'i pea hakkama, ma vahel olen sel teemal sõna võtnud, nagu te kõik teate:)

Varju ütles ...

See liigitamine on kuidagi kahtlane. St ma saan aru, mida sa silmas pead, aga...Kummaks sa siis näiteks minu liigitaksid, näitsikuks või emandaks?
Kas on üldse vaja sellist inimeste liikidesse jagamist?

Anonüümne ütles ...

Fideelia: kogu aeg on nii olnud Mismõttes sulle tundub, et on teisiti? Uskumatu.

Ega ilus ei olegi ju tegelikult kysimus. Ilus võib olla nii yks kõi teine, kuid probleem on minu jaoks selles, et emanda-tyypi naisterahvale, eriti noorele, ei paku yhiskond suurt yhtegi rolli, milles poleks lihtne väärikust kaotada. Näitsik võib samal ajal teha suhteliselt mida iganes ja
ja saada ikkagi peamiselt positiivset vastukaja.

Varju: õnnelik keskmine inimene, sobid minu esimese hooga arvamise järgi mõlemasse edukalt.

Vaja seda liigitamist kohe kyll kindlasti ei ole. Kahjuks tundub, et sellega on nagu mitmete muude asjadega siin maailmas, mida vaja ei ole, aga mis sellegipoolest näivad olemas olevat ja elujõulised veel pealegi. Ja ega keegi ei jaga siin ju joonlaua ja
ja kastiga, välja arvatud ma ise ehk veidi omas peas maailma mõtestamise jaoks.

Mida oleks vaja, et see paremaks saaks... Esiteks võiks alustada näiteks sellest, et pakkuda inimestele rohkem positiivseid väärikaid ja endaga seostatavaid emandarolle. Rohkem emandaid filmides (Hea näide True Grit siinkohal), muusikas, kasvõi kaanepiltidel. Rohkem peaks näha olema seda, kuidas see on ka täiesti
ok asi, mida olla, ja seda, kuidas teised sellega hakkama saavad.

Thonolia

Fideelia ütles ...

Ei, Hanarah, sinu kapsaaeda ma kive ei visanud, sest sina oled üsna veenvalt ära seletanud, miks sulle emandad meeldivad ja ma aktsepteerin seda.
Vihjasin mõnigatele isiklikele kogemustele emandatega.

Thonolia, mäletan kuidas ma imestasin, et sinusugune näitsik üksi Soome metsades seikleb.:D Emandast oleks savi olnud. :D

Anonüümne ütles ...

Saan ka aru mida mõtled.See on kommerts,mainstream,marketing,business jne mis laieneb ka muudesse valdkondadesse.Kuid siiski ei poolda seda liigitust üldse.Enda ettekujutuses puuduvad üldse rollid.Nii mees kui naine võiksid väliselt olla selle "näitsiku" tyypi aga nii et 3m pealt pole veel võimalik kindlaks teha kas on tegemist mehe või naisega.Sisuliselt aga võiksid mõlemad juhtida traktorit,sõita raketiga ja kui vaja ka pasunasse anda.Probleem hoopis selles,et mehed ei taha olla sellised.Nad tahavad olla emand tyypi,muutudes selle tõttu isegi väliselt naeruväärseks.

Martin Luiga ütles ...

sõnade "mehed" ja "tahavad" näol on antud kommentaaris muidugi tegemist suht rämedate üldistustega.

Jaanika Regi ütles ...

no mina pole üks neist, kes vaatab noid stereotüüpseid neiu-tüübi piitsavarse pilguga, et nad nii naiselikud ja ilusad: peaks neil ette-taha kõik ära tegema ja kõiki kiitma- fuck that, see on kohati hirmutav. leian naiselikum olevat emanda-tüüpi. muidu on tänavapildis varsti ainult androgüünid. oleneb, kuhu mood viib, muidugi. tee siis vahet.

nendel emandatüüpidel ehk tihti ka seda et nad lihtsalt ei luba endale seda õrna ja habrast poolt kuigi tegelikult võib sisu ja välimuse kahe poole pealt tihti tegelikult täiesti ära muuta

Anonüümne ütles ...

Ah! Ma mõistan su muret täielikult, olen varem sama ilmselt kellelegi kurtnud ka. Aga võin nüüd lohutada! See läheb üle! Isegi kui ühiskond ei hakka nooremandaid kohe aktsepteerima, on neil, alates ütleme laste saamisest saadik, kordades kergem võtta enda muutuvat sisu ja vormi sellisena, nagu see muutuste tuultes vormub (ja sisustub). Neil, kes on vahest liialt ära harjunud oma näitsikustaatusega, kipub kergemini juhtuma, et püüavad veel kuuekümneaastaselt plikalikud olla/välja näha. Ehk siis kipub minema natuke naljakaks, kui nad ei aktsepteeri oma muutumisi. Ma ei taha öelda, et minge kõik paksuks, kui juba pole! Pigem seda, et üks eelis nooremandatel siiski on: varajane vajadus end ISE mõtestada, mitte jääda lootma kaanepiltidelt ette antule. Seda kõike ütlen näitsikuid halvustamata. Pealegi usun ma, et metamorfoosid ühest teise on mitte ainult, et võimalikud, vaid toimuvad ka pidevalt. Mõnel teistest kergemini vaid.

Punane Hanrahan ütles ...

"alates ütleme laste saamisest saadik"

Hmm, aga kui inimesel on nagu kavas oma elu lastetuna elada? Ehk siis - näitsikute puhul on ka lastetus kergemini aktsepteeritav,kui emandate? Ei tööta hästi see skeem.

Mdgi olen ma ka igasuguste "laps kui indulgents" kanti kiskuvate avalduste suhtes äärmiselt ettevaatlik ning võin seetõttu üle pingutada - saan aru, et see võis siin olla lihtsalt 1 näide 1 võimaliku ajalise ülemineku kohta, mitte nii kategooriline, nagu mina seda siin käsitlen.

Anonüümne ütles ...

CV:
Olen mees,näitsik tüüpi,agressiivne ja ülbe.Perekond ja Eesti ja üldse sõitku saaniga.Tahan tööd saada ja kohe!
Lugupidamatusega,rsk.

Tho ütles ...

Anon: "nii mees kui naine võiksid väliselt olla selle "näitsiku" tyypi..." No aga ei ole ju! Paljude jaoks see jääbki kultuuriliseks konstruktiks, mille poole pyydlemine võib suisa kahjulikuks osutuda - kõik ei saa juba looduse poolest sellised olla. See on yks asi, mille vastu ma nimelt sõna võtsingi, et teine varinat on vähemalt naiste puhul tugevalt alahinnatud, alarepresenteeritud. Muidugi võib igayks teha just seda, mis talle meeldib ja ykski säärane eripära ei tohiks takistada yhtegi eluvalikut, olgu minust kaugel mõte seda piirata.

Regi: ma ei ole pidanud sisu ja välimust kuidagi suhestatuks, ytlesin enda arvates vaid, et yhiskondlikult tundub näitsikutele tunduvalt rohkem naiselikkust lubatud olevat. Õrn ja emalik... no seda nad ei pruugi hästi välja kanda päris alati, kuid tihti ka seda. Samas see on yks väheseid tahke naiselikkusest, mis emanda kyljes tyybile kohatuna või halvakspandavana ei mõju. On raske õrna ja habrast vaimu välja kanda, kui väliselt oled suur ja tugev.

Tin: just selle vanusega tuleva suurema aktsepteerimise tõttu ma rõhutasingi NOORemandaid. Mida sa ikka peale hakkad, kui oled 14-15 ja mõjud kindla, hoolitsev, emalikuna? Jääb natuke selline mulje, nagu selle hetkel ainsana normaalsena, oodatavana tunduva rolli tõttu lõigataks ära võimalus olla päriselt noor ja pöörane naine. Noor ja pöörane võid sa sellegipoolest olla, ent pead normaalsena mõjumiseks ilmselt olema vähem naine ja rohkem lihtsalt tore inimene. Mitte, et sellel midagi viga oleks, aga nooremandatel võiks olla rohkem naiserolle.

Kergem yleminek? Kergem yleminek just selle keerulisema noorpõlve hinnaga.

PH: miskipärast tundubki näitsikutele lastetus tunduvalt aktsepteeritum. Nad mõjuvad ise nooremana, kyllap see on sellega seotud.

väga väga naine ütles ...

Ma saan nt täiega aru, millest Tho räägib.
Ja siin ei ole küsimus ainult kehakaalus, seal on palju palju muud ka. Mingi endasse ja maailma suhtumine näiteks.

Mul selle näitsikuasjaga vist väga suurt muret pole olnud, aga põhimõtteliselt avastus, et ma ei sobi ühtegi levinud ja tunnustatud eksistentsinormi, nii et minuga on vist midagi viltu, on mulle küll tuttav.

ja oh kui raske on rassida mingit oma teed!

Elukogemus küll ütleb ka seda, et kui endaga on rahu, siis tulevad ka teised, kes leiavad, et oo! sa oled nii äge, me tahame sinu inimesed olla =)

Anonüümne ütles ...

Tho: aga inimese välimuses pole midagi looduslikku.Küsimus on lihtsalt plastilistes operatsioonides mis peaksid olema kõigile taskukohased ja samal tasemel nagu hambaravi,et teed opi ära ja siis arst käsib kaks tundi mitte süüa selle poolega.

Mudlum ütles ...

Ei ole mu meelest nii. Esmalt on ühiskond teel paksenemisele, noored juba iseäranis muretult. Moodi kui sellist, mis midagi dikteeriks ei ole. Sa võid rahumeeli oma kitsad teksad lihavale kerele toppida.
Omaenese kogemustest tean, et paks ollakse alati, ükskõik mis vanuses ja ükskõik mis kaalukategoorias.See on rohkem see, et ollakse peast paks.Ilu ei ole juba ammu mingi eelis. Eelis on alati olnud ja saab alati olema enesekindel iseloom mis ei küsi iseenda käest liiga sageli, kes ma olen ja mis küll teised minust arvavad.

Manjana ütles ...

sugu on tugevalt ülehinnatud näitaja. ma end küll ei oska ei näitsikuks ja veel vähem emandaks pidada. oma soole pööran ma ainult siis tähelepanu kui on isiklik huvi mõne mehe vastu või vajadus tänu kuulumisele nõrgemasse soosse kelletki midagi välja manguda. ülejäänud aja on ikka täiesti ükstaspuha, mis sugu mul on ja käitudes meeste reeglite järgi (otsekohene, võimupiire kontrolliv) on nii meeste kui naistega lihtsam suhelda.

väga väga naine ütles ...

Olgu, sugu on tugevalt ülehinnatud näitaja.
Kas point on siis selles, et on olemas lahedad inimesed ja napakad inimesed? Aga mis siis on enamik volküümikaid (ma pean silmas tõsiselt volüümikaid, mitte nagu mõni normaalkaalust paar-kilo-üle nooremand) naisinimesi selgesti sotsiaalses mõttes kuidagi veidralt mõjuvad, samas kui samas mõõdus noor mees on siiski enamasti täitsa lahe?

Nele ütles ...

Wohhooo... kohe põnevaks läind siin vahepeal, pole su blogi ammu vaadanud.
Kaks tüüpi? Kaks tüüpi!?! Ma peaks kohe ennast siis oksa tõmbama.
Aga ma olen ka erand, sest ma ei klassifitseeriks üldse ennast naisena, kui see võimalik oleks. Seda just tollesama hegemoonilise piiratuse tõttu, et on ainult 1 või 2 tüüpi. Ja üldse - hegemoonilise naiselikkuse nõude kui sellise võite endale perse pista!
=)